mountainmoose

Direktlänk till inlägg 21 mars 2013

Otroligt stort utbud i Blåsjön!

Av Lotta - 21 mars 2013 22:22

Stora Blåsjön är en liten fjällby i norra Jämtland, på gränsen till Norge och Lappland. Jag skulle tro att vi är runt 75 personer som bor här året runt. Jo jag menar personer, inte hushåll! (och medelåldern är ganska hög..) För att vara en så liten by så har vi ett otroligt stort utbud av både aktiviteter, service och butiker! Låt mig ge ett litet exempel från en helt vanlig ledig torsda: Klockan 07.25 kommer äldsta dotterns skoltaxi, Taxi Stora Blåsjön, inrullandes på gården för att skjutsa barnen från Blåsjön till skolan i Jorm en resa på drygt två mil. Själv gör jag mig i ordning och åker till Fjällslingan, hårfrisören i byn. Efter att både färgat och klippt håret åker jag till Ica Blåsjöfjäll. Förutom ett otroligt utbud av mat finns här även Systemutlämning, Apoteksvaror och Postservice! Allt i ett kan man säga! Eftersom solen sken från en klarblå himmel så funderade jag på att åka till slalombacken, Blåsjöliftarna & restaurang Fjällripan, på eftermiddagen. Men jag insåg ganska snart att min tidsoptimism var lite väl stor.. Så istället åkte jag hem och städade in mig i mitt lilla café. Jag vill ju hinna baka och pynta innan jag öppnar för påskfirare på måndag! Men eftersom solen fortfarande skiner så tar jag en sparktur med unghunden. Eftersom hon närmar sig året så har jag börjat testa om hon tycker om att dra mig, vilket hon verkligen gör! Men hittills har hon fått använda den något förstora selen som vi har på hanhunden. Så vad göra? Jo, vi sparkade helt enkelt till Blåsjöns Fjällcamp och köpte en ny och fin sele med utmärkt passform! Kan ni fatta vilket otroligt stort utbud vi har här i lilla lilla Blåsjön?? Och då har jag inte ens räknat med alla företag och föreningar som finns här..

 
 
Ingen bild

Tobbe Busdriver

22 mars 2013 10:26

Fint skrivit Lotta.....men....du glömde att puffa för att ni har även Buss som kommer från Gäddede och att de finns +trafik med anslutning till buss som går till Strömsund och Östersund. Och även på kvällen...Ha de gott å Farmen...

 
Mia

Mia

26 mars 2013 20:27

Åh! Har missat ditt fik. Det måste nog bli en ny tripp till Blåsjön snart. :) Härligt med en levande landsbygd. Fortsätt så! :D

http://maria.bernhardsson.se/blog

 
Mia

Mia

26 mars 2013 20:43

Nej men nu såg jag ju bloggadressen! Har visst varit och fikat hos er och älgarna! Fortfarande värt fler besök förstås. :p Mycket trevligt.

http://maria.bernhardsson.se/blog

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 18 september 2014 14:32


  Nu sprakar fjällen i höstens alla färger! När dimman lättat gör solens strålar färgerna otroligt intensiva och det är magiskt vackert!! Måste jag säga att jag ÄLSKAR hösten?!? Just i år är hösten både en härlig tid men också sorglig... Men nu är...

Av Lotta - 11 september 2014 00:01


Efter sju spännande och roliga säsonger, men med ett tungt sista år både privat och i företaget, är vi tyvärr tvungna att lägga ner Älgfarmen i Stora Blåsjön. Det var ett tråkigt och jobbigt beslut som inte alls var lätt att ta.. Men när vår älsk...

Av Lotta - 26 augusti 2014 10:51

Så har då den här underbart varma, sköna och soliga sommaren gått till ända! Älgfarmen är nu stängd för säsongen. Älgarna förbereder sig för höts, brunst och vintervila. Medan vi städar ut sommarens aktiviteter och försöker så smått komma in i vardag...

Av Lotta - 11 augusti 2014 23:29

Onsdag 13/8-14 är det åter igen dax för melodikrysset live här på älgfarmen! Eller som vi självklart kallar det "Moosikkryss"! ;-) Kl. 19.00 i igloon kryssar vi med trubadur Janne Sandström! Fika och kryssplan ingår i entrépriset på 100kr och givetvi...

Av Lotta - 8 augusti 2014 00:16

Nu har vi återigen öppet här på älgfarmen i Stora Blåsjön! Cafét öppet kl 11-16 och älgvisningar kl 11,13 & 15 varje dag t.om 24/8 Varmt Välkomna!! ...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mountain Moose


Ovido - Quiz & Flashcards