mountainmoose

Alla inlägg den 21 februari 2011

Av Lotta - 21 februari 2011 22:15

Jag, Anna Jonasson och Helena Maiorana har under 6års tid hållit i Allsång i Ankarede under två sommarkvällar. Och alla seriösa allsånger har såklart en egen version av Lars Berghagens "Stockholm i mitt hjärta"! Detta påpekade Elisabeth Thomasson för oss det första året, så då finulade vi ihop texten till "Blåsjön i mitt hjärta"! Från början var det bara refrängen men under åren som gått har vi skrivit till ett par verser men den sista versen har vi inte fått till... Men så i Lördags morse så fick jag höra att det skulle bli lite allsång på Hungerstrejksfesten, fick ny inspiration och skrev färdigt den sista versen!  Så nu kan alla som vill träna på våran version av "Blåsjön i mitt hjära" till sommarens Allsång i Ankarede göra det! Och för er som inte kommer ihåg melodin kan lyssna på den här: AllsångmedLarsBerghagen   Pettersversion

En liten varning bara... när man väl har lärt sig texten till vår version är det ganska svårt att gå tillbaka till orginaltexten! ;-)



Blåsjön i mitt hjärta


Skymningen kom i en smekning
av kvällsbrisens skälvande hand.
Nu rodnar solen i fjärran
vid Blåsjön och Ullersjöns strand.
Säj, minns du de strejkandes hunger

 

Refräng:
Blåsjön i mitt hjärta,
låt mig besjunga dig nu,
åldrad i ungdomlig grönska,
fjällenas by, det är du!
Av byar jag känner i världen
är du den by som fått allt.
Genom Lejarens kärlek till Blåsjön
en blandning av varmt och kallt.

 

Solljuset dansar på fjällen,
det glittrar för stort och för smått,
för renarna uppe på Stikken
men även för myggor och knott.
Det porlar i fiskrika strömmar,
det valsar i Bjurälvens famn,
det skymmer och skänker oss drömmar
sjungandes fjällbygdens namn.

 

Refräng:
Blåsjön i mitt hjärta, etc.

 

Frostvikens ljuvliga sal.
en skönhet på urbergets stränder,
med älgört från björkarnas dal,
med blommor från Bjurälvens lägder,
som var hon en blänkande sal,
Blåsjön i gryningen strålar
det spelar i sjö och i dal,
Solljuset strålar på fjällen,

för jobb och en ljusare tid?

en lovsång till dessa vi sjunger

som stod upp för Blåsjön i strid.

 

Refräng:
Blåsjön i mitt hjärta, etc.



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mountain Moose


Ovido - Quiz & Flashcards