mountainmoose

Alla inlägg under januari 2011

Av Lotta - 10 januari 2011 23:15

Nu äntligen verkar det som om även vi får lite snö! Det är ju konstigt att södra Sverige ska få massor och vi inget.. Men nu pekar allt mot att även vi får vår beskärda del! Både igår och idag har det snöat och i morse efter att jag lämnat barnen på dagis så såg jag två älgar i Sör-Blåsjön. Det brukar vara ett säkert tecken, att det ska komma snö, när älgarna kommer ner från fjället !   

      

Av Lotta - 6 januari 2011 23:45

Ja, vad gör man inte en blåsig dag som denna? Jo vi har Vinter OS på Jormsjön tänkte nog Ola och Elin och gjorde slag i saken!

Lekledaren, eller överdommaren, Ola som läser Invigningstalet för tävlande och åskådare!

Givetvis kom även OS-elden till Jorm!

7 lag med varierande många deltagare hade, trots det blåsiga och stundvis snöiga vädret anmält sig! Själv ställde jag upp i Blåsjölaget- såklart, tillsammans med Anna, Micke, Ante, Signe, Agnes och Alva! Observera flaggorna i bakgrunden!

  

  

Första grenen var en typ av hemmabyggd curling. 

                 

Mycket svårare än det ser ut att vara! Men riktigt kul!

  

Nästa  gren var Sparkskytte! Först sparka en sträcka på blankis.. 


 

...sedan var det "prickskytte" med potatisar i hink! Först liggande och sedan stående. Missade man så var det straffrunda på sparken! Kul men jobbigt!  

        

Sedan var det dags för den norrländska motsvarigheten till Traktor-pulling, nämligen Skoterdrag! Även här var det blankis som underlag vilket givetvis försvårade det hela! 


Den sista grenen kommer jag inte ihåg vad den heter men det gick ut på att skjuta en puck genom en träställning och ner i en grop. Vid det här laget var det riktiga stormbyar så den sista grenen blev inställd pga dåligt väder. Men vad gör väl det när Blåsjölaget blev 3:a! Japp, av 7 lag! Ska bli spännande att se vilka grenar som Sommar OS innehåller! Tack för idag!

Av Lotta - 4 januari 2011 22:27

Ni som följt min blogg vet att Inger  på Fjällcampen och jag under förra åter införde månadens Bloggpojke. Men nu är det ju nytt år och då är det dags för nya vanor. Så från och med nu har vi månadens Bloggflicka! Och vad skulle kunna passa bättre en dag som denna: 4 Januari 2011, än att utse min Farmor Marta Kristina Aronsson till Januarimånads Bloggflicka! Varför? Jo för att idag skulle hon ha fyllt 100år! Tyvärr har jag aldrig träffat henne men nu när jag bor i hennes gamla hus känns det endå som om jag känner henne!  Bilden är lånad från BlåsjöKrusboken.


     

Av Lotta - 1 januari 2011 19:21

God fortsättning! Hoppas ni alla fått en bra start på det nya året! Nu när man just lärt sig säga/skriva 2010 är det 2011.. Men det går väl på något vis.. Vi har haft ett jättetrevligt nyårsfirande och en härlig första Januari, om än lite slöa så här dagen efter! Nya året har börjat med-14grader och solsken!

Och fast vi inte har så mycket snö så går det ju faktiskt att åka både skidor, madrass och BoB.

   

Alva och jag åkte BOB.

   

Agnes med kusinerna Selma och Kajsa åkte madrass i full fart!

  


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mountain Moose


Ovido - Quiz & Flashcards